یکشنبه ۲۶ مهرماه ۱۳۹۴ نخستین نشست هم اندیشی فعالان اقتصاد دانش بنیان و نوآوری در سالن اجلاس سران برگزار شد. این برنامه توسط معاونت علمی فنآوری ریاست جمهوری برنامه ریزی و اجرا شده بود.
ب
برنامه در دو جلسه مدیریت شد که اولی صرفا سخنرانی بود و دومی یک پانل پرسش و پاسخ بود. با توجه به ترافیک شدیدی که تا سالن اجلاس سران داشتم با تاخیر به برنامه رسیدم و البته فکر نکنم چیز زیادی جز بسته شیر و کیک را از دست داده باشم. زمانی که وارد شدم آقای محمدی از دیجی کالا در حال صحبت بود و اطلاعات آماری جالبی را از دیجی کالا و جایگاه آن در بازار ارایه میداد. بعد از آن نماینده یک شرکت دانش بنیان موفق ارایه گزارش کرد. سپس دکتر ستاری و دکتر روحانی سخنرانی خود را کردند. سخنرانی دکتر ستاری برای من بیشتر قابل درک بود و شاید به نوعی با زبان امثال من حرف میزد ولی دکتر روحانی شاید به دنبال پاسخ به سایر مخاطبانش بود.
برنامه در دو جلسه مدیریت شد که اولی صرفا سخنرانی بود و دومی یک پانل پرسش و پاسخ بود. با توجه به ترافیک شدیدی که تا سالن اجلاس سران داشتم با تاخیر به برنامه رسیدم و البته فکر نکنم چیز زیادی جز بسته شیر و کیک را از دست داده باشم. زمانی که وارد شدم آقای محمدی از دیجی کالا در حال صحبت بود و اطلاعات آماری جالبی را از دیجی کالا و جایگاه آن در بازار ارایه میداد. بعد از آن نماینده یک شرکت دانش بنیان موفق ارایه گزارش کرد. سپس دکتر ستاری و دکتر روحانی سخنرانی خود را کردند. سخنرانی دکتر ستاری برای من بیشتر قابل درک بود و شاید به نوعی با زبان امثال من حرف میزد ولی دکتر روحانی شاید به دنبال پاسخ به سایر مخاطبانش بود.
به هر صورت بخش اول فقط با سخنرانی تمام شد. یک استراحت کوتاه که من با سایر بچهها و آشناهای حاضر کمی صحبت کردم و از فن بازار مستقر یک بازدید کوتاه کردم.
قسمت دوم برای من خیلی جذاب بود. حرف ها، اطلاعات و پرسش و پاسخ خوبی در جریان بود. اعضا پنل دکتر رحیمی، درکتر الیاسی، دکتر اختیاری، دکتر صاحبکار بودند و همگی دست اندر کاران این جنبش جدی در حوزه اقتصاد دانش بنیان بودند. من بعنوان شخصی که یک دهه در بدنه علمی و اجرایی مسابقات روبوکاپ بوده حرفهای این افراد خیلی به دلم نشست. انبوه مشکلات و ایده آل های این افراد را کاملا حس میکردم و حقیقتا دشواری و موانع بسیار زیاد جلوی راهشون فقط درک میکردم حتی نمیتونستم به دقت حس کنم. میدونم که طبق تجربههای ناموفق در این کشور همیشه به سخنرانی ها به دید شکاکانه و منفی گرایانه دیده میشود. ولی من به این جنبش و حرکت که در نتیجه کاهش تحریم، مشکل فروش نفت، فرار مغزها و بسیاری فاکتور دیگه است خوش بین هستم. البته که این خوش بینی رو دلیل بر موفقیت قطعی نمی بینم و خب به جای غرغر و منفی بافی، سعی که میشه کرد.
در حال حاضر دولت انواع سبدهای حمایتی برای شرکتهای دانش بنیان را تعریف کرده که بنا به مرحله و نیاز واگذار میکند. اطلاعات وسیعی در سایت www.isti.ir و زیر دامنههای آن برای مطالعه وجود داره که من شخصا حتما پیشنهاد میکنم که خوانده شود.
از کلیه بحثها، سوال و جوابهایی که در ۲ ساعت جلسه دوم انجام شد و نکات جالبی نوشتم که اینجا بصورت لیست در اختیار علاقمندان و استارتآپها میگذارم.
اولویت بازارها برای شرکت های نوپا که در خارج از کشور خیلی مرسوم است و سودآوری خیلی خوبی نیز هم دارد
- فروش شرکت NTBF
- فروش فنآوری و لیسانس
- فروش محصول B2B
- فروش محصول به بازار B2C
که آخری جزو پر دردسرترین و کم سودترین نسبت به سایرین میباشد و توصیه شد که روی مدلیهای قبلی بیشتر کار شود.
نکته مهمی وجود داره که یک شرکت در عین حال که مشلی را باید حل کند حتما باید سود ده هم باشد. جمله بسیار زیبایی من شنیدم که گفتند مشکل بزرگ شرکتهای نوپا در حال حاضر
محصول معطوف به عرضه و نه معطوف به تقاضا
است. که این خطر خیلی جدی است و نظر شخصی من این است که در سال های آینده تعداد زیادی شرکت به دلیل عدم توجه به این موضوع ضرر خواهند کرد.
طبق آمار دنیار زیر ۱۰ درصد محصولات Hi-Tech هستند پس فقط دنبال عجایب نباشید. تحمل فشار و بار مالی شرکتهای دانش بنیان توسط اقتصاد فعلی باید تحمل شود. چندین بار و به بیان مختلف گفته شد که همکاری با سرمایه گذار شریک از ملزومات شرکتهای نوپا است. چرا که اگر شریک سرمایه گذار نداشته باشید پس شاید ارزش واقعی ایجاد نشده است. همچنین روند ایجاد شرکت تکاملی است ، صبر و حوصله و پایداری طلب میکند.
فرصت شناسی و شریک مناسب
دو مورد بسیار مهم است که در راستای موفقیت یک شرکت نقش مهمی دارد.
در نهایت موارد مرتبط و کمک های نظام وظیفه، مالیات و بیمه تامین اجتماعی در راستای دانش بنیان و مشکلات نهاد مالکیت معنوی بیان شد.
همچنین شماره تماس مشاورین این مجموعه که ۸۳۵۳۳۰۳۰ است به اطلاع رسید.
شخصا اعتقاد به ارزش این جریان و تلاش درست اندر کاران دارم ولی من هم مثل خیلی از بزرگ شدگان این مرز و بود و برگرفته از تجربیات تلخ و شیرین، نگران ثبات، تداوم و پایداری جریان های این چنین هستم. امید دارم که این بار با هوشمندی منفعت حمعی را به شخصی واگذار نکنیم تا همگی سربلند و موفق باشیم.

نظرات